Meldunek? Nie trzeba już iść do urzędu




Fot. Ministerstwo Cyfryzacji

Powinieneś się zameldować? Od nowego roku nie trzeba już iść do urzędu, jeśli masz do załatwienia zameldowanie, wymeldowanie, przemeldowanie… Jak to załatwić?

Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło właśnie usługę E-MELDUNEK, która umożliwia załatawienie spraw meldunkowych przez Internet.

Usługa już działa i pierwsze osoby z niej korzystają. To opcja dla wszystkich, którzy nie lubią jeździć po urzędach i stać tam w kolejkach. Jak to załatwić? Zaczynamy…

Wszystko zaczyna się na stronie www.obywatel.gov.pl To tam należy wejść, wybrać interesującą usługę (meldunek) i potwierdzić swoją tożsamość Profilem Zaufanym (eGO). Jeśli go jeszcze nie masz – możesz go założyć TUTAJ. To proste – trwa 3 minuty.

Kolejny krok to wybranie opcji – zaznaczenie, czy chodzi o zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, zameldowanie dziecka, czy może skorzystanie z pełnomocnictwa do zameldowania innej osoby.

Warto pamiętać o przygotowaniu odpowiednich dokumentów. W przypadku meldunku, w zależności od wybranej opcji, przydać się mogą m.in. skany pełnomocnictw, skany dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu, oświadczenia właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu, potwierdzające pobyt w lokalu.

W przypadku gdy meldujemy samych siebie, dane personalne zostaną automatycznie zaciągnięte do odpowiednich rubryk. Jeśli wniosek składa pełnomocnik, konieczne jest dołączenie upoważnienia w formie załącznika.

Za darmo

Wniosek o zameldowanie wysyłamy online do właściwego miejscowo urzędu (odpowiedniego dla miejsca zameldowania stałego/czasowego) – zostanie on automatycznie wybrany na podstawie wprowadzonego nowego adresu zameldowania.

Jeśli dołączyłeś wszystkie potrzebne dokumenty — urzędnik zamelduje Cię od razu po otrzymaniu Twojego zgłoszenia. Jeśli dołączyłeś do formularza skany dokumentów — urzędnik może poprosić Cię o ich oryginały i dopiero po wyjaśnieniu wszystkich wątpliwości Cię zamelduje.

Usługa jest bezpłatna. Bezpłatnie zostanie również wydane zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt stały, które urząd wyda bez konieczności wnioskowania.

Płatne (17 zł) jest natomiast zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy. O nie również możemy zawnioskować online. Wystarczy we wniosku zaznaczyć odpowiednie pole. Do wyboru mamy kilka sposobów odbioru zaświadczenia – odbiór osobisty w urzędzie, tradycyjna przesyłka pocztowa lub przesłana na skrzynkę ePUAP –  wersja elektroniczna.

E-meldunek jest kolejną, uruchomioną przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, e-usługą ułatwiającą obywatelom kontakt z administracją. Bez konieczności wychodzenia z domu można już m.in. zamówić odpisy aktów stanu cywilnego i za to zapłacić, złożyć wniosek o wydanie dowodu osobistego lub zgłosić utratę lub uszkodzenie dowodu osobistego, a także sprawdzić punkty karne i skorzystać z wielu innych usług. E-URZĄD znajdziecie TUTAJ, albo u nas w zakładce URZAD24.




Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.