Jak niechcący nie zepsuć dziecku kręgosłupa?

Dzisiaj porozmawiamy o naszych pociechach w wieku szkolnym i błędach jakie one i my popełniamy masakrując dziecku kręgosłup.

Wzrastający z roku na rok procent dzieci z wadami postawy, zmusza rodziców (i nie tylko) do głębszego i szerszego zainteresowania się problematyką profilaktyki wad postawy. I nie będzie nowością informacja, iż sprawne mięśnie, między innymi brzucha i pleców, pomagają utrzymać zdrowy kręgosłup i prawidłową postawę ciała. Zaburzenie równowagi napięcia mięśni występują już u najmłodszych, a przecież to prawidłowy balans pozwala nam utrzymać pozycję pionową oraz wykonywać ruchy proste i bardzo złożone.

U dziecka mięśnie brzucha i pleców rozwijają się stopniowo, w sobie właściwym, naturalnym tempie. Postawę dziecka możemy ocenić dopiero przy pierwszych samodzielnych próbach stania. Kręgosłup posiada wtedy wykształcone tzw. przodowygięcie w odcinku szyjnym i lekkie tyłowygięcie w odcinku piersiowo-lędźwiowym. Prawidłową postawę małego dziecka charakteryzują lekko zaokrąglone lub zupełnie płaskie plecy, kończyny dolne ustawione w lekkim zgięciu w stawach biodrowych i kolanowych. Brzuch, w związku z bardzo słabymi mięśniami wchodzącymi w skład jego ściany, jest mocno uwypuklony. Jeśli dziecko jest zdrowe, nie ma sensu w jakiś specjalny sposób ćwiczyć z nim. Zachęcajmy natomiast jak najczęściej naszego malucha do zabaw ruchowych, pozwólmy mu na swobodne, ale bezpieczne  poznawanie świata. Najlepiej, gdy zaangażujemy się w jego zabawę, co przyniesie korzyści również i naszemu kręgosłupowi.

Co powinno niepokoić rodziców?

Zmiany w postawie dziecka w wieku przedszkolnym postępują powoli , a znaczne uwypuklenie brzucha, zaokrąglenie pleców, odstawanie łopatek, wysunięcie barków i głowy ku przodowi są wadliwe, dlatego należy im przeciwdziałać.

W okresie szkolnym należy zwrócić uwagę na dwa krytyczne okresy rozwojowe, w których powstaje lub ujawnia się najwięcej wad postawy (M.Kutzner-Kozińska 1988).

Pierwszy okres przypada na wiek 5 – 7 lat, gdy nasz przedszkolak idzie do szkoły i zmienia dotychczasowy tryb życia. Porzuca w dużej mierze swobodny, indywidualnie regulowany rytm „wysiłek-odpoczynek” i przechodzi w narzucony, kilkugodzinny system przebywania w pozycji siedzącej.

Jaki jest drugi krytyczny okres w kształtowaniu postawy ciała dziecka, jak zapobiegać wadom postawy, czy rodzice mogą je zauwazyć i czego nie lubi kręgosłup dziecka – o tym w kolejnych odcinkach. A z rehabilitantem będziecie też mogli porozmawiać osobiście na pikniku rodzinnym, 2 października od godz. 9.00 przy aptece Rumianek w Łapanowie.

14441142_311207172582185_7266798503934935106_n

txt. Waldemar Wąs, fot. pixabay na CC